Ännu en katt...

Jaha...nu har jag tagit hand om ännu en katt. Ester hittade jag på en väg i dec för tre år sedan. Hon kom springande ut mitt framför bilen och jag höll på att köra på henne. Det var svinkallt, regnigt och blåsigt. Min son som var med i bilen hoppade ut och fick tag på katten. En liten kattunge, mager, frusen och övergiven. Vi vände och körde hem med henne. Hon var så illa däran att vi trodde hon skulle dö. Full av löss och öron skabb var hon. Men hon var en fighter och klarade sig, hon och jag fick ett speciellt band oss emellan och jag älskar den katten. Varför hon befann sig på en liten väg mitt i skogen fick vi aldrig veta men att någon dumpat henne är helt klart.

Igår kväll kom grannens katt gående med två kattungar och tiggde mat av oss. Jag kände på kattmamman och konstaterade att hon inte hade så mycket mjölk. Vi gav dem mat och de var jättehungriga. Säkert därför hon flyttade dem, hemma fick de ingen mat. Vi gick över till grannen och talade om att vi gett dem mat och undrade om de var tingade. Nej, de skulle slå ihjäl dem sade de.

De visste inte att mamman var dräktig förrän hon fick källingarna i deras källare.  Jag förstod att kattungarna inte skulle få den omvårdnad de behövde men kunde bara ta emot den ena. Två innekatter räcker. Jag frågade vad mamman hette men fick till svar att hon bara hette katten. Tovig i sin långa päls är hon också så jag sade att de borde göra något åt det med. Vår lilla kattunge som säkert bara är sex veckor fick namnet Ella. Hon är egentligen alldeles för liten för att skiljas från mamman, men vad gör man???  Hon äter bra och går på lådan. Ester blev väl inte överförtjust precis men accepterar den lilla. Varför har folk katter när de inte bryr sig om dem? Varför åtminstone inte kastrera dem så de slipper detta elände med kattungar hela tiden? Det borde vara förbjudet att ha okastrerade katter utomhus springande vind för våg.
Det är dags att höja statusen på katten.


 Underbara kloka katt
             Ester                                Ella                             

Kommentarer
Postat av: Nisse

Så gulliga katter!



Det finns djurägare där jag inte begriper hur de ens kom på tanken att de skulle klara ett sådant ansvar.



Det är väl någon slags gulli-gull-lull-lull-mentalitet. De har väl ett allt för starkt sådant center i hjärnan som styr över deras förnuft.



Om jag nu anstränger mig för att hitta någon slags positiv förklaring till hur det kan ha 'startat'.



Kramar!

2009-05-31 @ 18:21:17
URL: http://blogg.ngn.nu
Postat av: Kristina Birkesten

Vad söta dom är! Gott att du kunde ta hand om en och ge den omvårdnad.



Så gräsligt med människor som inte sköter sina djur! Det säger ganska mycket om deras personlighet, tycker jag.



Kram!

2009-05-31 @ 21:10:28
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Det är så hemskt så man kan bara gråta!

Själv har jag 2 kattungar som oxå är 6 veckor el snart 7 veckor gamla....

Söker med ljus och lykta om någon bra familj vill ha dom.

Har ju redan 3 st (fast en har flyttat till min mor, hittekatten Pussi)



Just de här småttingarna jag har är lite speciella, jättegoa och rumsrena:-) Helst skulle jag vilja behålla dom. En är lite lik din Ella.



Skönt att en iaf kunde få komma till ett bra hem- till dej :-)



Kram!

2009-06-01 @ 23:03:18
URL: http://zaphira-mittliv.blogspot.com
Postat av: Warlock

VAd roligt att de hittade ett hem hos dig! Det är som en saga av Dickens, någon bortstött, utsvulten, illa behandlad och utan någon framtid plötsligt får en chans därför att en godvillig människa bryr sig! Det ger en hopp om framtiden. Du är en god människa.

2009-06-02 @ 18:39:35
URL: http://warlock.webblogg.se/
Postat av: Warlock

Ja den är jättebra när man gör grytor och fryser in för det ryms mycket. :) Min mor hade också aluminiumgrytor, det hade man förr. De tidiga var bättre, de av koppar som var förtennade inuti - de var vackra! Fast de nya är som allting nytt nu är, jättebra och effektivt men inte särskilt vackert... Som bilar ungefär, alla ser likadana ut, eller fotomodeller...de ser också likadana ut. Likformiga och ointressanta.

2009-06-04 @ 11:55:52
URL: http://warlock.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0