Är snart på banan igen...

Det går bättre och bättre att jobba. Har ont på morgonen och kvällen men på dagen är det ganska hyfsat. Försökte gympa lite idag men jag får en konstig tyngdkänsla i benen och nacken. Känns som om benen är av bly och det " lama" benet viker sig åt fel håll men jag kämpar på.

På jobbet har jag svetsat diskbänkar idag och då måste man sitta på huk ibland, innan kunde jag inte ta mig upp själv men det går nu. Dessutom har jag de bästa jobbarkompisar man kan ha. De hjälper mig med allt jag behöver och lite till ( fniss)
är ju ensam tjej på jobbet så det blir väl lätt så.  Föredrar att jobba med killar, det är rakare kommunikation och lättare stämning. Har jobbat på några arbetsplatser där det var många tjejer och det var inte alls lika roligt där. Tjejer har så mycket skit för sig, intriger och avundsjuka. Jag har aldrig passat in bland tjejer, vet inte varför, jag är inte grabbig eller manhaftig men har svårt för att känna gemenskap med dem.

Det enda negativa med mansdominerade arbetsplatser är faktisk invandrarna. De har väldigt svårt att acceptera en svetsande tjej. Och om hon dessutom är bättre på sitt jobb än dem har de helt klart bekymmer. Antar att det beror på kulturkrock men jag tycker faktiskt att de är på tiden att de ändrar sin kvinnosyn. Naturligtvis är inte alla så och det finns säkert svenskar som inte heller kan acceptera kvinnor i dessa yrken men det är inget jag själv stött på.

Idag skall jag till en ny sjukgymnast, hoppas hon kan ge mig ett program som jag kan träna efter själv, måste stärka mina ryggmuskler. Ikväll blir det studentfest. Min systerson och min mans dotter och hans systerson tar studenten. De går alla tre på samma skola men det blir körigt ändå.

Kommentarer
Postat av: Nisse

Får jag tipsa dig om att din sjukgymnast ska tänka 'Pilates' när hon funderar ut övningar och att övningarna, helst utseslutande, ska vara fokuserade på filéerna. Inga tyngder eller motstånd. Små s.k. hävarmar är viktigt.



Skönt för dig att det funkar på jobbet.



Det här med 'kulturkrockar' är ju egentligen väldigt fånigt.



Jag har råkat ut får två, som jag kan komma ihåg, den ena var en läkare som vägrade ta order av en kvinnlig chef. Men det där fixade en överläkare till.



Det andra handlar mer om Svenska kulturkrockar.

I tidsnöd parkerade vi vår, begagnade bil, på ouppmärksamt vis vid Marstrand.



När vi kommer till bilen dagen efter sitter en lapp på rutan från Advokat Son & Son (eller nåt). Med orden: "Proletariatet tar sig tydligen sin egen rätt utan att ta hänsyn till andra."



Jag och hustrun blev vips proletärer p.g.a. hur vår bil såg ut. Jösses!



Och visst är det bäst med arbetsplatser som har så jämn fördelning som det bara går.



Jag har jobbat inom alla varianter, värst är bara killar, sedan kommer jag och resten kvinnor. Blandat (50/50) fungerar bäst.



Kramar!

2009-06-11 @ 16:57:50
URL: http://blogg.ngn.nu
Postat av: Kristina Birkesten

Wicka!

Håller med Nisse att det vore klokt att pröva Pilates. Du behöver säkert stärka småmuskler och med det ligament och andra strukturer som "bär upp dig"



Härligt att höra att det går framåt på jobbet. Ett stort framsteg att komma upp själv från huksittande!



Jag har inom vården jobbat med mest kvinnor och det är lätt att bli tokig precis av de skäl du skriver om. Några ströjobb har jag haft inom mer mansdominerade arbetsplatser och det har varit helt annat, till det bättre.



50/50 borde vara det optimala men så är det väl nästan inte någonstans.



Trist med kulturkrockar, eller om det, i det här fallet, är synen på kvinnor. Känner männen sig hotade, tro? En svetsande kvinna som är duktigare än de finns inte i deras föreställningsvärld...



Det är hög tid för en förändringi sättet att se på varandra och att visa respekt. Gissa om den här skiten finns inom kyrkan... suck!



Var rädd om dig!

Kramar!

din smärtsyster

2009-06-12 @ 23:39:59
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: wicka

Nisse, ska kolla vad pilates innebär. Dumma människor finns överallt, bara att sätta sig över sånt.

Kram

2009-06-14 @ 11:57:41
Postat av: wicka

Jo det är hög tid för förändring. Tycker nästan att vi gått tillbaka i kampen mot jämlikhet. Om man lyssnar på hur många ungdomar tilltalar tjejer idag häpnar man. Noll respekt och det är oroväckande. Kyrkan borde vara ett föredöme när det gäller respekt, alla har ju lika värde eller?

Kram

2009-06-14 @ 12:01:49
Postat av: Kristina Birkesten

Ja, kyrkan borde vara ett föredöme, men sånt här förekommer dessvärre lika mycket överallt .

Även kyrkan består ju av vanliga, ofullständiga människor, men som ändå borde veta bättre, tycker och hoppas man.



Respektlösheten för människovärdet tillåter en inhuman människosyn att växa fram och den brer ut sig och får allt starkare fäste..



En allmän och kraftig motrörelse i hela samhället tror jag snart är ett nödläge...

Kram!

2009-06-15 @ 20:27:47
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0