Nattlig påhälsning....

Sommaren för två år sedan, när vi fortfarande bodde på vår gamla gård hände något skrämmande underbart.
Det var väldigt varmt en kväll i juli när vi skulle gå och lägga oss så vi lät fönstren stå på vid gavel för att få in lite luft.
Jag vaknade till någon gång under natten och låg och funderade på varför jag vaknat. Sover alltid bra men är väldigt lyhörd för minsta ljud.

Då hörde jag ett lätt skrapande ljud i rummet. Första gången hördes det på väggen bakom mitt huvud. Nästa gång på en annan vägg. Möss var min första tanke men möss brukar inte låta på sommaren. Det kändes att något var närvarande i rummet och plötsligt hördes ljudet igen. Det lät som om någon eller något råkade stöta emot väggarna eller som om någon berörde väggen lite lätt och flyktigt som en fågelvinge.

Jag började nästan förstå vad det kunde vara men tvivlade  ändå. Jag stirrade ut i det mörka rummet för att försöka se en skymt av något som kunde ge en förklaring och plötsligt såg jag något flyga runt i rummet. Ljudlöst. Gryningen var på väg och rummet fick konturer. Det fick också det som flög. TRE fladdermöss cirkulerade runt runt i rummet, över vår säng nästan uppe vid taket men eftersom takhöjden på vår gamla gård var låg kändes det som om de var väldigt nära.

Jag är inte rädd för fladdermöss utan tycker det är intressanta djur och ganska söta men sådär nära i mitt sovrum ville jag inte ha dem. Jag funderade på vad jag skulle göra, vågade inte väcka min man som sov bredvid mig för han är nämligen livrädd för de små gynnarna. Låg och väntade på att de skulle flyga ut men icke. I stället flög ännu en fladdermus in och så var de fyra som cirklade över vår säng.

Nu tyckte jag det började bli lite ruggigt. Tänk om hela rummet blir fullt av fladdermöss? Jag var tvungen att gå upp fast jag måste erkänna att jag var rädd för att de skulle fastna i håret på mig. Jag kastade mig upp och störtade fram till dörren och räddade mig ut i köket. Jag gick på toa och tänkte att nu har de nog flugit ut. Undrar hur länge en fladdermus kan flyga så där runt runt utan att vila sig?

 Jag öppnade försiktigt dörren och konstaterad att de var kvar. Det var ljust nu och jag var tvungen att väcka min man så jag sade med en lugn och fin röst att det hade kommit in en fladdermus i rummet men att den bara håller till uppe vid taket. Min man vaknar, slår upp ögonen, han har hört vad jag sagt och börjar frenetiskt slå med armarna i luften samtidigt som det kommer konstiga ljud ur han strupe. Han springer hukande fram till dörren där jag står och vräker upp dörren och vips har vi två fladdermöss som nu flyger omkring i hela huset!

Det märks på dem att de är stressade nu för de kraschar allt mer in i väggarna. De kommer farande som jetplan i luften och nu får man verkligen ducka för att inte få dem på sig. Jag flyr in på toa igen och min man börjar öppna fler fönster så att de kan ta sig ut men då vrålar jag från toa att det kanske kommer in ännu fler då. Då går han ner i källaren för att hämta en håv. En fiskehåv med kort skaft. Sedan ställer han sig mitt i köket och försöker fånga de allt mer hysteriska fladdermössen. Han misslyckas för han är ju samtidigt så rädd att han varannan gång duckar och varannan gång viftar vilt med håven.

Till slut vågar jag mig ut från toa och öppnar sovrumsdörren där två av dem blev kvar men de är inte där längre. Jag synar gardinstången och allt annat  som en morgontrött fladdermus kan ha hängt upp sig i men finner ingen.
Plötsligt som ett trolleri försvinner de andra två också. Vi letar och letar men hittar ingen. De gick upp i rök.
Efter den incidenten satte vi upp insektsnät för fönstren. Jag googlade och fann att det inte var helt ovanligt att unga fladdermöss tappade orienteringen och flög in i husen men det var första gången jag fick sällskap av ett gäng "bats "i mitt sovrum, en upplevelse jag aldrig glömmer!

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Oj, vad häftigt, men förstår din rädsla oxå:-)

Fladdermöss vill man bara se på håll inte rakt i sovrummet precis;-)



Jag dummade mej när jag var yngre med att sätta på mej ett vitt lakan för att ev se en på nära håll, och du, det fick jag, rätt in i nyllet krockade den...!!



Så efter det så är jag ju inte direkt pigg på att "se" djur på SÅ nära håll nå mer :-D



Ha en bra kväll/dag!



Kramar!

2009-07-03 @ 22:05:43
URL: http://zaphira-mitt liv.blogspot.com
Postat av: wicka

Hahahah...man gör många dumma saker när man är ung. Undrar vem som blev räddast, du eller fladdermusen:-D

Ha en fin helg!

Kram wicka

2009-07-04 @ 12:59:38
Postat av: Kristina Birkesten

Wicka!

Vilken underbar historia! Kan nästan se det framför mig... Istanes! Förstår att du aldrig glömmer det och inte din man heller..



Märkligt att dom bara försvann? Men jag antar att deras i vanliga fall utmärkta navigering började fungera igen och att dom hittade fönstren.



Vilken upplevelse :o)



Kram



2009-07-04 @ 20:21:26
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0