Internationella kvinnodagen

Jaha...det är tydligen kvinnodagen idag. Vad innebär den egentligen? Jo jag vet att den kom till för att uppmärksamma jämställdheten mellan man och kvinna men ska det behövas en särskild dag för det? Om jag ser till mej själv så har jag nog aldrig känt mej ojämställd mannen. Har aldrig haft lägre lön för att jag är kvinna och jag har alltid arbetat på mansdominerade arbetsplatser. Har aldrig haft en man som tror sig kunna mer än mej, tvärtom. Har aldrig haft en våldsam man eller en man som vill kontrollera mej. Har jag bara haft tur då eller?

 

Kanske behövs det en kvinnodag i andra länder där kvinnan inte har så hög status men då är vi inne på religion och det är en helt annan sak.
Jag vet att det finns många kvinnor som lever i ett förhållande där mannen slår och psykiskt förstör sin kvinna och jag tycker det är fruktansvärt att det är så, där gör kvinnojourerna ett ovärderligt arbete.  Jag kan däremot inte förstå att någon kvinna kan stanna i ett sådant förhållande.


Tror att det finns kvinnor som misshandlar sina män också men det talas inte om det. Pratar ofta med arbetskompisar om deras rellationer med sin fruar och det är inga trevliga saker de blir utsatta för. Fruarna mannipulerar och ser till att mannen får dåligt samvete, de kontrollerar sina män in i minsta detalj, köper deras kläder, blir vansinniga om han råkar komma lite sent hem till middan. Vill inte att han ska ha något eget intresse, tycker inte om hans vänner, blir sur om hon inte kan se sitt favoritprogram på tv varje vecka, ja listan kan göras hur lång som helst.



Pedofiler finns det tydligen gott om också, väldigt många om man ska tro på vad media säger. De skulle kastreras enligt mej, utan bedövning!!
Men det kan inte vara lätt att vara man heller många gånger. Min man berättade för mej att han inte vågade bada ihop med sin dotter i badkaret när han var ensamstående, för han var rädd att folk skulle tycka det var opassande om hon berättde det. Han kände det som om alla män pekades ut som "fula gubbar".
Finns det någon motsvarighet till kvinnodagen? Nej inte vad jag vet, kanske skulle det behövas en internationell mansdag? Nej jag tycker det i så fall skulle finnas en internationell människodag!


Kommentarer
Postat av: Warlock

Irrationella kvinnodagen? :)

2009-03-13 @ 14:11:50
URL: http://warlock.webblogg.se/
Postat av: Kristina Birkesten

Wicka!

Jag håller med dig om att det borde finnas en internationell människodag!



Säkert behövs kvinnodagen i många länder, men att kvinnans låga status beror på religion håller jag inte odelat med dig om.



Den spelar nog en mycket stor roll, men då tror jag vi pratar om fanatiker och fundamentalister som gör sina egna tolkningar till sanningar, helt uppåt väggarna.



Jag tror att sunda människor ser sin partner som jämlike och behandlar honom eller henne med respekt oavsett religion. (Eller det kanske är vad jag vill tro..)



Men att mannen tar sig makt över kvinnan i Guds namn och anser att det är ok är nog ganska vanligt, men lika många män tror jag tar sig den makten ändå, utan Gud. (Kan hända att det förstnämnda är "mer ok" och det är ju för jäkligt!)



Och kvinnor kan, som du skriver, ha liknande "behov" av makt, men begår kanske inte våld i lika stor utsträckning utan manipulerar i stället.



I vilket fall så är det övergrepp att sätta sig över en annan människa, så en internationell människodag vore egentligen något att kämpa för!



Så bra att du skriver om det här!

Kram

din smärtsyster

2009-05-09 @ 17:08:07
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0