Mat....

Jag tycker det är svårt att handla mat. Inte på grund av ryggen utan det är svårt att hitta mat som är bra. Jag tycker maten har blivit sämre sedan vi gick med i EU. Det skulle ju bli bättre sade man till och med Marit Paulsen sade det innan vi röstade. Vi skulle få bättre grönsaker och kött sades det men inte har jag hittat det i affären. Jag vill köpa mycket grönsaker men varje gång jag kommer till den avdelningen blir jag lika förvillad.

Ta till exempel sallad, den finns numera färdigförpackad i en plastpåse. Den ser inte ett dugg pigg ut därinne i påsen och dessutom väldigt dyr. Besk är den med och blöt. Jo jag vet, den är tvättad sägs det, för att vi inte ska behöva göra det själva. Vi hinner inte det nuförtiden har jag hört. Det finns vanlig sallad i kruka men det är inte många blad som går att använda på den. Isbergsalladen likaså. Tomaterna är smaklösa. Det finns några små kvisttomater som kallas pärltomater, ekologiska som är jättegoda men alldeles för dyra. De köper jag bara när jag är sugen på godis och äter dem med andakt.

Lax gillar jag men efter en titt i frysdisken går jag oftast iväg utan lax. Laxen är numera ofta odlad i Chile och förutom att den innehåller en massa antibiotika och skit bidrar detta till att vattnen fiskas ut för att bli mat åt den odlade och det innebär att lokalbefolkningen svälter. De har livnärt sig på fiske i decennier men nu är det slut med det och detta vill inte jag bidra med. Vet inte vad för fisk man skall äta i stället men makrill kunde kanske funka om det nu hade funnits någon vilket det sällan gör i min affär. Potatisen är grön och det är stört omöjligt att se detta när man skopar upp dem i påsen för de har numera mysbelysning. Kanske är bra för knölarna men inte för oss.

Köttet då, det är väldigt bra varudeklarerat men jag tycker inte det smakar kött längre. Ibland smakar det ingenting och ibland en aning diskmedel eller fisk. Ris finns det i en uppsjö olika färger och former så många att jag blev misstänksam och googlade lite och hittade att livsmedelsverket gjort undersökning på ris och hittat gifter i nästan alla ris. Jag vet inte men det känns inte som om det är mycket mat som man kan äta med gott samvete.

Vill gå ner i vikt och vet hur men det blir svårt när maten inte smakar bra. Funderar på att hitta någon gårdsbutik och testa om deras kött smakar bättre. Kyckling går ju och det äter jag ofta men man måste ju variera. Nu på sommaren finns det bra tomater men dyra. Potatisen är också bättre ett tag i alla fall men de blir snart sämre. Undrar var all bra mat tar vägen? Tror det produceras ganska bra mat i Sverige men den hamnar nog inte i vår affär.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Visst är det hemskt och ledsamt?!

Jag har också funderat på vart den svenska marknaden är på väg...

Har nu iallafall hittat en gårdsbutik, visserligen en bra bit härifrån, men med underbara ägg...stora, gulan är gul och smakar verkligen som ägg gjorde förr:-)

Det är värt att åka en bit för dom!



Nu äter jag bara LCHF sen ca 4 månader tillbaka, vikten går bara neråt och jag mår dessutom kanon:-)

Man känner sej liksom "lättare" och det är verkligen GOD mat, bara smör, grädde och fet ost osv.

Otroligt men sant! kolla in tex dr dahlkvists blogg el airmas matblogg för att få tips:-)



Kramar!

2009-07-20 @ 21:50:56
URL: http://zaphira-mitt liv.blogspot.com
Postat av: Susanne

Kanske detta vore något?



http://www.mossagarden.se/

2009-07-20 @ 22:30:25
Postat av: wicka

Charlotte. Jag har ätit GI-mat en längre tid och lyckats gå ner en del men inte tillräckligt. Ska verkligen kolla upp ditt tips om LCHF. Verkar ju fantastiskt. Tack

2009-07-20 @ 23:28:24
Postat av: wicka

Susanne. Intressant men ganska dyrt, ska kolla lite närmare. Tack för tipset.

2009-07-20 @ 23:35:00
Postat av: imse

Jag köper kött ibland från en ekologisk gårdsbutik. Bästa köttet som finns. Sen prenumererar jag på ekologiska frukter och grönsaker. Visst är det dyrare, men smakar så mycket bättre.

2009-07-21 @ 12:54:08
URL: http://zvammel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0