Rena rama sanningar

Sanningen är att vi alla ljuger och mest när vi tror att vi talar sanning.
 Ruth Bengtson
 
Ett halvtomt glas vin är visserligen också halvfullt, men en halv lögn är ingalunda en halv sanning.
 Jean Cocteau

Det finns ett sätt att se när politiker ljuger – de rör på läpparna.
Felicily Kendal

Det finns en idealisk lögnens värld där allt är sant.
Stanislaw Jerzy Lec

Ja...hur är det med ärlighet och sanning egentligen? Många människor jag pratar med säger oftast om sig själva att de är ärliga, aldrig ljuger och att de hatar falska människor. Även jag själv säger detta. Jag delar nästan aldrig deras uppfattning om sig själva, för det visar sig nästan alltid, förr eller senare, att de ljög när de sade detta.

Men de märker inte det själva, de tror att de är de mest ärliga och raka som finns på vår jord. Om man börjar pressa dem lite, ifrågasätta vissa saker blir de mästare på undanflykter och ännu fler lögner kommer bubblande för att kamouflera den förra lögnen. De söker medhåll, tröst och formulerar om allting tills de tror på det själva. Om jag inte köper det heller tar de till tårar och en eländig snyfthistoria om något svek långt tillbaka i livet.

Jag är en lyssnerska, en sådan som folk kommer till och vräker av sig alla sina problem till. En avfallshink som aldrig blir full utan alltid är beredd på mer sopor. Jag vill vara en sophink, människors vardagsproblem fascinerar mig, inspirerar mig men jag kräver en sak, bara en. Sanningen! Tyvärr slirar folk lite väl mycket på just sanningen tycker jag. Eller så är det jag som kräver för mycket. Varje ord, varje förtroende jag får ta del av förvaltar jag med största respekt. Jag för aldrig något vidare för folk säger alltid -Du måste lova att inte säga detta för någon.

I åtta fall av tio får jag ändå höra detta av någon annan, detta förtroende som jag förvaltat och många gånger känt mig speciellt utvald att få ta del av. Inte konstigt att jag inte litar på så många i min omgivning. Men finns det då någon sanning? Eller är det något vi bara hittar på? Kanske sitter jag här och nu och ljuger ? Sanningen existerar kanske bara i vår fantasi och har aldrig funnits? Min sanning är kanske inte densamma som din? Det kanske inte är så viktigt som jag tycker och sanning med modifikation kanske är så nära sanningen vi kan komma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0